Meer bossen en géén crossen

Afgelopen maand hebben wij ons ingezet voor: Meer bossen🌳🍄🦌 en géén crossen🏍⛔️ in onze gemeente!👇

Of we er nu (met of zonder hond) gaan wandelen, fietsen of simpelweg tot rust komen: iedereen geniet van onze mooie bossen. Ons groen buitengebied is dan ook een van de sterkste troeven die onze gemeente heeft. Maar deze bossen zijn er niet alleen voor de mens, het zijn op de eerste plaats de plekken waar onze wilde dieren, zoals herten, spechten en zelfs wilde zwijnen leven.De provincie Noord-Brabant heeft dan ook een ambitieus plan: in 2023 moet er 2.500 hectare nieuw bos aangeplant zijn en in 2030 zelfs 13.000. Wij willen hieraan onze bijdrage leveren. Daarom hebben wij het college opgeroepen om dit doel door te vertalen naar de gemeente Eersel en deze hoeveelheid nieuw bos aan te planten. Hoe meer bomen, hoe beter.Toch is iets ons al jaren een doorn in het oog: motorcrossen in de bossen. Niet alleen is het een grote bron van ergernis voor andere recreanten in het buitengebied, maar het kan ook voor gevaarlijke situaties zorgen. Ook verstoort het de rust in de bossen voor de dieren en brengt het grote beschadigingen toe aan onze paden, die wij als gemeente vervolgens moeten herstellen. Dit hoort niet thuis in onze bossen. Voor motorcrossen zijn crossterreinen gemaakt. Zo simpel is het. Wij hebben de wethouder dan ook gevraagd met een (nieuw) plan van aanpak te komen om intensiever hiertegen te gaan handhaven.